29 de set. 2011

YOUNGSTOWN

Una de les meves preferides, 150 anys de la historia dels Estats Units condensats en cinc estrofes, en aquesta cançó Springsteen no s'invenat res, James i Dan Eaton van existir, Youngstown surt als mapes, la Jenny no és cap noia sino el nom que rebia una de les foneries més grans de la zona i Nam (Vietnam) encara és un dels malsons de tota una generació...

El primer vídeo és la cançó original amb un muntatge molt ben fet seguint la mateixa lletra,  el segón és del Live in NYC, la E Street Band interpretant-la en versió elèctrica, com sempre: impressionant



Aquí al nord-est d’Ohio
Cap allà 1883
James i Dan eaton
Trobàren el mineral que hi havia a Yellow Creek
Construíren uns forns
Aquí per tota la vora
I feren les bales de canó
Que ajudàren a la unió a guanyar la guerra

Aquí a Youngstown
Aquí a Youngstown
La meva dolça Jenny m’enfonso
Aquí estimada a Youngstown

Bé, el meu pare va treballar als forns
Mantenint-los més calents que l’infern
Jo vaig tornar  a casa desde Nam em vaig fer camí com a soldador
Una feina que li aniría bé al diable
Taconita, carbó i calç
Alimentàren els meus nens i feren el meu sou
Les seves xemeneies s’alçaven com els braços de Déu
En un preciós cel de sutge i argila

Aquí a Youngstown
Aquí a Youngstown
La meva dolça Jenny m’enfonso
Aquí estimada a Youngstown

Bé, el meu pare va venir cap les fàbriques d’Ohio
Quan va tornar a casa deprés de la II Guerra Mundial
Ara al pati tan sols hi ha deixalles i enderrocs
Ell diu “ Aquells peixos grossos feren el que Hitler no va poder fer.”
Aquells tallers construiren els tancs i les bombes
Que guanyàren les guerres d’aquest país
Enviàrem els nostres fills cap a Corea i Vietnam
Ara ens preguntem perquè i moriren

Aquí a Youngstown
Aquí a Youngstown
La meva dolça Jenny m’enfonso
Aquí estimada a Youngstown

Desde la vall de Monongahela
Fins el camp de ferro de Mesabi
Fins a les mines de carbó d’Appalachia
La història és sempre la mateixa
Set centes tones de metall al dia
Ara senyor em dius que el món ha canviat
Un cop t’he fet suficientment ric
Suficientment ric per oblidar el meu nom

I Youngstown
I Youngstown
La meva dolça Jenny m’estic enfonsant
Aquí estimada  a Youngstown

Quan mòri no vull anar cap al cel
No faría bé al feina del cel
Reso perquè vingui el diable i se’m emporti
Per quedar-me als ardents forns de l’infern

1 comentari:

Enric ha dit...

et recomano a ulls clucs aquesta web "directcurrentmusic.com".
parla de gent que no havia escoltat en ma vida però realment hi he trobat sorpreses molt més que agradables.Ja em diràs.
Salut company