21 de des. 2019

MY HOMETOWN / LA MEVA CIUTAT

L'única balada del "Born in the USA", una cançó que fa referència directe a la seva ciutat , Freehold, tot i que en cap moment en diu el nom, a mitjans dels anys setanta hi va haver enfrontaments racials i la fàbrica tèxtil que surt a la cançó va existir de veritat, era l'orgull de la ciutat fins que va tancar  i va deixar al carrer 1.600 persones, Springsteen fa fugir-ne a la que va poder i no tenia intenció de tornar però com ell mateix explica "...però al fer-me gran, vaig a casa quan no estic de gira, vaig amb cotxe fins la ciutat i segueixo veient a alguns dels meus vells amics i veig com són les seves vides i el què fan. Me'n adono de que sempre portaré amb mi una part d'aquesta ciutat, sense tenir en compte on sigui i el què faci".


La versió d'estudi


Gira del Born in the USA, París '85



Amb Tracy Chapman, 2004


LA MEVA CIUTAT

 Tenia vuit anys i corria amb uns centaus a la mà cap a la parada del bus
per recollir un diari pel meu pare

Seia a la seva falda en aquell gran i vell Buick i conduïa. mentre travessàvem la ciutat
Em despentinava el cabell i diu: “Fill, mira bé el teu voltant, aquesta és la teva ciutat
Aquesta és la teva ciutat
Aquesta és la teva ciutat
Aquesta és la teva ciutat

Al ‘65 la tensió creixia al meu institut
Hi havia moltes baralles entre blancs i negres
No hi havia res que hi poguessis fer
Dos cotxes en un semàfor dissabte a la nit, al seient del darrera una pistola
Es varen acabar les paraules, d’un tret
Varen venir temps convulsos, a la meva ciutat
La meva ciutat
La meva ciutat
La meva ciutat

Ara a Main Street hi ha finestres pintades de blanc i botigues buides
sembla com si ningú volgués tornar aquí mai més
Estan tancant la fàbrica tèxtil de l’altre banda de les vies
L’encarregat diu: ”Aquelles feines han marxat nois i no tornaran a la vostre ciutat
La vostre ciutat
La vostre ciutat
La vostre ciutat

La nit passada la Kate i jo jèiem al llit parlant de marxar
Fer les maletes i potser anar cap el sud
En tinc 35, tenim un noi
La nit passada el vaig asseure, darrere al volant i li vaig dir: “Mira bé al teu voltant, aquesta és la teva ciutat”